Σάββατο 18 Ιουνίου 2016

Υπόμνημα Κοινωνικής Υπηρεσίας Ψ.Κ.Κ.



 ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ  

                                                                                                               Κορυδαλλός, 22/12/2015

ΘΕΜΑ: « Υπόμνημα του Τμήματος Κοινωνικής Υπηρεσίας του Ψυχιατρείου Κρατουμένων Κορυδαλλού σχετικά με το Το Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την ένταξη του Ψυχιατρείου Κρατουμένων Κορυδαλλού (ΨΚΚ) στο Εθνικό Σύστημα Υγείας( ΕΣΥ)»

Λαμβάνοντας υπόψη :
Α. Την Εισηγητική Έκθεση για την ένταξη του Ψυχιατρείου Κρατουμένων Κορυδαλλού (ΨΚΚ) στο Εθνικό Σύστημα Υγείας( ΕΣΥ)
Β. Το Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την ένταξη του Ψυχιατρείου Κρατουμένων Κορυδαλλού (ΨΚΚ) στο Εθνικό Σύστημα Υγείας( ΕΣΥ)
Γ. Τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας Γενικών Καταστημάτων Κράτησης Τύπου Α&Β (Φ.Ε.Κ. Β’ 463/ 17-4-2015)
Δ. Τις  Ετήσιες Εκθέσεις  του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας
Παρακαλούμε όπως  λάβετε υπόψη τα κάτωθι:
1.      Η ήδη υπάρχουσα λειτουργία του Τμήματος  Κοινωνικής Εργασίας του     Ψυχιατρείου Κρατουμένων Κορυδαλλού (Ψ.Κ.Κ), στηρίζεται στη διεπιστημονικότητα καθώς και την παράλληλη συνεργασία και διασύνδεση του Τμήματος  με το διοικητικό και φυλακτικό προσωπικό του Ψ.Κ.Κ. (διεπιστημονικότητα και διασύνδεση μεταξύ Τμημάτων και Υπηρεσιών για την διασφάλιση του συνεχούς της φροντίδας των νοσηλευόμενων –κρατούμενων). Παράλληλα ήδη πραγματοποιείται η διασύνδεση του Καταστήματος και της Κοινωνικής Υπηρεσίας  με την Κοινότητα, στα πλαίσια της αποτελεσματικότερης παροχής υπηρεσιών και της σταδιακής  κοινωνικής  επανένταξης των νοσηλευόμενων –κρατούμενων. (όπως λάβετε υπόψη σας τις Ετήσιες Εκθέσεις,  Πρακτικά Συμβουλίων και όλη την σχετική αλληλογραφία            του Τμήματος με το Υπουργείο).

2.      Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά το έργο του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας, οι κοινωνικοί λειτουργοί συνεργάζονται με το  ιατρικό, νοσηλευτικό προσωπικό καθώς και τον ψυχολόγο και το υπόλοιπο προσωπικό  του Καταστήματος, ενώ παράλληλα βρίσκονται σε συνεργασία με υπηρεσίες και φορείς της Κοινότητας ( π.χ. Νοσοκομεία, ΚΕΠΑ, Δομές Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης και  Επανένταξης, Κέντρα Ημέρας, Ψυχιατρικούς Ξενώνες, ΜΚΟ, Κοινωνικές Υπηρεσίες Δήμων, Εισαγγελικές Αρχές, Δικαστήρια κ.α.) με στόχο την αποτελεσματικότερη παροχή υπηρεσιών και την σταδιακή επανένταξη και ψυχοκοινωνική αποκατάσταση των νοσηλευομένων – κρατούμενων. Η ήδη  λειτουργία του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας, είναι σε άμεση συνάφεια με το σκοπό, όπως αυτός περιγράφεται στο Άρθρο 1, στο Προσχέδιο Προεδρικού Διατάγματος: «Σκοπός της ένταξης είναι η αποτελεσματική και ποιοτική θεραπεία, η παροχή υπηρεσιών ψυχικής υγείας στους κρατούμενους ψυχικά ασθενείς και η κοινωνική επανένταξη τους». Για τους ανωτέρω λόγους, προτείνεται σε ότι αφορά την Κοινωνική Υπηρεσία, να μην ενταχτεί στο  Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Αττικόν, αλλά να παραμείνει ως Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας στο Ψ.Κ.Κ.  σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και την παρούσα κατάσταση. Ακολούθως, προτείνεται, όπως το Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας συνεχίζει να λειτουργεί και να στελεχώνεται σύμφωνα  με την ισχύουσα κατάσταση και νομοθεσία. Συγκεκριμένα  προτείνεται να αφαιρεθεί η αναφορά του Τμήματος και των κοινωνικών λειτουργών που το στελεχώνουν,  στη  νέα διάρθρωση, θέσεις προσωπικού και αλλαγή υπηρεσιακής κατάστασης των κοινωνικών λειτουργών , όπως αυτή περιγράφεται στα άρθρα 2, 3, 4 του Σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος και όπου αλλού γίνεται σχετική μνεία στο ανωτέρω Σχέδιο.
   
3.      Η λειτουργία Επιστημονικού Συμβουλίου ( άρθρο 5, Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος) δεν αποτελεί καινοτομία , ούτε μεταρρυθμιστική αλλαγή. Έρχεται ως συνέχεια της υπάρχουσας  διεπιστημονικής συνεργασίας που δύναται να θεσμοθετηθεί και ως Επιστημονικό Συμβούλιο. Αναφορικά με το άρθρο 5, δεν διαφοροποιούμαστε ως προς την πρόταση θεσμοθέτησης Επιστημονικού Συμβουλίου, αλλά  στο ότι δεν αποτελεί εμπόδιο η συμμετοχή του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας και κατά συνέπεια των κοινωνικών λειτουργών σε αυτό,  σύμφωνα με την ισχύουσα υπηρεσιακή μας  κατάσταση. Η πρόταση αυτή στηρίζεται στις αρχές της διεπιστημονικότητας και της αμοιβαίας συνεργασίας μεταξύ συνεργαζομένων Υπουργείων. Επισημαίνεται, άλλωστε, ότι μέσα στο Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος προβλέπεται  η διυπουργική συνεργασία καθώς και η θέση του προτεινόμενου Επιστημονικού Διευθυντή προέρχεται από το Υπ. Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας, προβλέπει τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες αναφορικά με το ρόλο του κοινωνικού λειτουργού και του υπόλοιπου προσωπικού. Φυσικά και επιδέχεται εμπλουτισμό και ενίσχυση των ήδη υπαρχόντων καθηκόντων κάτω από το πρίσμα της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης και της φροντίδας στην κοινότητα, χωρίς όμως να κρίνεται αναγκαίο, η Κοινωνική Υπηρεσία να ενταχθεί ως αποκεντρωμένη οργανική μονάδα στο Π.Γ.Ν «Αττικόν». Εκτιμούμε ότι ο «θεραπευτικός χαρακτήρας» δεν προκρίνεται από τη δημιουργία μιας θέσης Επιστημονικού Διευθυντή , αλλά από την καθημερινή παροχή ολοκληρωμένης φροντίδας και την ύπαρξη του αναγκαίου και εξειδικευμένου προσωπικού. Στο σημείο αυτό εξετάστε το πώς «απαιτείται πάντοτε η προηγούμενη σύμφωνη γνώμη του επιστημονικά υπεύθυνου λειτουργίας της Μονάδας , για την απόσπαση του ανωτέρω προσωπικού σε οποιαδήποτε δημόσια υπηρεσία σε Ν.Π.Δ.Δ. και σε νομικά πρόσωπα του ευρύτερου δημόσιου τομέα», άρθρο 4 , Προσχέδιο Προεδρικού Διατάγματος.

4.      Αναφορικά με το Άρθρο 6, Παρατηρητήριο Μεταθεραπευτικής Παρακολούθησης προτείνεται η  συνεργασία του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας με αυτό. Στα πλαίσια εφαρμογής  των μεθόδων Κοινωνικής Εργασίας στα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες των κοινωνικών λειτουργών συμπεριλαμβάνεται η  διασφάλιση της συνεχούς φροντίδας στην κοινότητα σε  συνεργασία με τις υπηρεσίες ψυχικής υγείας  και τη διασύνδεση με αυτές. Είμαστε σύμφωνοι με την συμμετοχή και συνεργασία  του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας του Ψ.Κ.Κ. στη μεθοδευμένη οργάνωση του Παρατηρητηρίου Μεταθεραπευτικής Παρακολούθησης, από το Π.Γ.Ν. Αττικόν.      
   
5.      Στο σημείο αυτό, τίθεται και το εύλογο ερώτημα των συνισταμένων δυνάμεων που θα οδηγούσαν στο σχεδιασμό, την εφαρμογή και την αξιολόγηση μιας σύγχρονης δομής ψυχιατρικής φροντίδας ανθρώπων που νοσηλεύονται και  παράλληλα είναι κρατούμενοι. Λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες και τα προβλήματα που προκύπτουν, από την ήδη υπάρχουσα γνώση και εμπειρία του συνόλου του προσωπικού (διοικητικού- επιστημονικού –φυλακτικού), και με γνώμονα τη βελτίωση των υπηρεσιών και την ποιότητα αυτών , τίθεται το ερώτημα με την μορφή προβληματισμού: Σε ποιο σύστημα αξιολόγησης , στο οποίο δεν συμπεριλαμβάνονται και η αξιολόγηση – προτάσεις του προσωπικού και  των νοσηλευομένων – κρατούμενων ( ληπτών υπηρεσιών ψυχικώς υγείας) και των οικογενειών τους , στηρίζεται αυτή η νέα μορφή λειτουργίας του Ψ.Κ.Κ.?  Σε αυτή την προσπάθεια για τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας στο πλαίσιο του Σωφρονιστικού Καταστήματος και συγκεκριμένα στο Ψ.Κ.Κ. ,  πιστεύουμε ότι θα ήταν  σκόπιμο να εξεταστούν τουλάχιστον  και οι εισηγητικές προτάσεις του ήδη υπάρχοντος προσωπικού που στελεχώνει τις υπηρεσίες του, επί σειρά ετών, διαθέτοντας την ανάλογη τεχνογνωσία και την εμπειρία.

6.       Αδιαμφισβήτητα, σε ότι αφορά την Κοινωνική Υπηρεσία του Ψ.Κ.Κ., με το να ενταχθεί ως αποκεντρωμένη οργανική μονάδα στο Π.Γ.Ν. «Αττικόν», προκύπτουν καθημερινά πρακτικά ζητήματα που αφορούν την εσωτερική οργάνωση και λειτουργία και δεν μπορούν απλά να λυθούν με ένα εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας. Απαιτείται καθημερινά η συνεργασία με τον Διευθυντή του Καταστήματος, τον Αρχιφύλακα,  διοικητικό, νοσηλευτικό και φυλακτικό προσωπικό του Καταστήματος κάτω από ένα πρίσμα αμοιβαίας συνεργασίας και μιας ενιαίας διοίκησης και αρχής. Ο ρόλος του Κοινωνικού Λειτουργού στα Σωφρονιστικά Καταστήματα δεν είναι μόνο θεραπευτικός. Εμπεριέχεται  στον  Σωφρονιστικό Κώδικα και τα καθήκοντα του κοινωνικού λειτουργού προβλέπονται ρητά. Καθημερινά ως υπάλληλοι του Υπουργείου Δικαιοσύνης έχουμε  πρόσβαση στους ποινικούς φακέλους των κρατουμένων,   πρόσβαση στο Ηλεκτρονικό Σύστημα του Υπουργείου Δικαιοσύνης, πρόσβαση σε προσωπικά και ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα για την αποτελεσματική παροχή υπηρεσιών στους νοσηλευόμενους- κρατουμένους. Επιπρόσθετα  στα καθήκοντα μας προβλέπεται η συμμετοχή του κοινωνικού λειτουργού, στα Συμβούλια (Συμβούλιο Εργασίας Κρατουμένων, Συμβούλιο Φυλακής, Πειθαρχικό Συμβούλιο). Ο κοινωνικός λειτουργός συντάσσει πληροφοριακά σημειώματα, εκθέσεις κοινωνικής έρευνας, εκθέσεις για υφ’όρον απόλυση, για απονομή χάριτος, εισηγείται και ο ρόλος του είναι καθοριστικός στην εύρυθμη λειτουργία του Καταστήματος. Με την λογική της ένταξης της Κοινωνικής Υπηρεσίας στο ευρύτερο οργανόγραμμα του Ε.Σ.Υ. υποβαθμίζεται την τεχνογνωσία και την εμπειρία ετών των κοινωνικών λειτουργών στα Σωφρονιστικά Καταστήματα και αποδυναμώνεται τον ιστό λειτουργίας του Ψ.Κ.Κ. , ολιγωρώντας για την συνέχεια και την συνέπεια των υπηρεσιών του Ψ.Κ.Κ. Και προκύπτει ο προβληματισμός : σε έναν οργανισμό- σύστημα που ήδη λειτουργεί ομαλά, ποιος ο λόγος να διασπαστεί , αντί να  ενδυναμωθεί?
Σύμφωνα με τα ανωτέρω, πιστεύουμε ότι δεν υφίσταται κανένας απολύτως λόγος αλλαγής της υπηρεσιακής μας κατάστασης και προσβολής των εργασιακών μας δικαιωμάτων.
Όλα τα ανωτέρω εντάσσονται στην ιδεολογία και στην αρχή της φροντίδας και υποστήριξης των ασθενών στην κοινότητα ,στο πνεύμα της Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης, στην φροντίδα και υποστήριξη των οικογενειών των νοσηλευόμενων –κρατουμένων εφαρμόζοντας διαμεθοδική παρέμβαση σε μίκρο- μέσο και μάκρο επίπεδο.  
Για τα ανωτέρω παραμένουμε στη διάθεση σας με σχετικές διευκρινήσεις.
 Συνημμένα  σας καταθέτουμε και την Ετήσια Έκθεση του Τμήματος για το έτος 2014 και παραμένουμε στη διάθεση σας για την αντίστοιχη έκθεση πεπραγμένων του 2015.

Με Εκτίμηση,

Η Προϊσταμένη του Τμήματος                     Οι Κοινωνικοί Λειτουργοί
Ασημακοπούλου Σοφία                                      Καυκούλα Σταυρούλα
                                                                                   Μαγκαβέτσου Αθανασία
                                                                                   Στέφα Μαρία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου